Projekt cyfrowej waluty szwedzkiego banku centralnego znany jako e-krona pomyślnie zakończył drugą fazę testów. Według Riksbanku CBDC jest teraz technicznie gotowe do zintegrowania z sieciami bankowymi i rozpoczęcia przesyłania cyfrowych pieniędzy.
E-krona gotowa do działania
Według raportu Riksbank, tamtejszego banku centralnego, szwedzkie CBDC jest teraz gotowe do integracji z bankami i dostawcami usług płatniczych. Przynajmniej od strony technicznej.
Podczas drugiej fazy pilotażowego projektu e-korony — rozpoczętego w lutym 2021 r. — CBDC zostało zbadane pod kątem jego technicznej zdolności do funkcjonowania w ramach istniejącej infrastruktury bankowości cyfrowej w kraju. Banki uczestniczące w przedsięwzięciu to Handelsbanken i Tietoevry.
Raport wskazywał, że e-korona rzeczywiście mogłaby być z powodzeniem wymieniana na pieniądze fiducjarne i wykorzystywana w transakcjach, zarówno online, jak i offline. Ta faza testów przyniosła również projektowi jasność prawną pod względem tego, czy e-korona powinna być uważana za „elektroniczną formę gotówki”.
Czy to oznacza, że już wkrótce Szwedzi będą płacić cyfrowym pieniądzem? Niekoniecznie. Projekt wchodzi bowiem w trzecią fazę testów, natomiast wciąż jest wiele pytań, na które władze skandynawskiego kraju muszą znaleźć odpowiedź.
Riksbank nie potwierdził oficjalnie zamiaru faktycznego wyemitowania e-krony obywatelom kraju i nie wskazał jeszcze ram prawnych, na których może się ona opierać.
80% centralnych banków rozważa CBDC
Według badania przeprowadzonego przez firmę PwC ponad 80% banków centralnych całego świata jest zainteresowanych wprowadzeniem cyfrowej waluty banku centralnego lub już tego dokonało.
Drugi coroczny raport Global CBDC Index zmierzył poziom dojrzałości banku centralnego we wdrażaniu własnej waluty cyfrowej. Raport zawierał również po raz pierwszy przegląd stablecoinów.
Raport ocenia w skali do 100 punktów zarówno detaliczne CBDC, które są emitowane do użytku ogółu społeczeństwa, jak i hurtowe CBDC do użytku przez instytucje finansowe posiadające bank centralny.
Według raportu detaliczne CBDC osiągnęły wyższy poziom dojrzałości w porównaniu do ich hurtowych odpowiedników. Na przykład nigeryjska „eNaira” otrzymała wynik 95, co oznacza, że jest najbardziej rozwinięta zarówno w kategorii sprzedaży detalicznej, jak i hurtowej.